19 weken stage

19 weken stage

maandag 5 juni – vrijdag 9 juni

 

Door Pinksteren was ik deze maandag vrij en begint de week dus pas op dinsdag. Ik ben begonnen met het online zetten van de blog van vorige week, hier was ik vorige week niet aan toe gekomen. Vervolgens ben ik begonnen aan de gmail handtekening die ontworpen moet worden. Hiervoor heb ik gekeken hoe anderen dit doen en hoe ik hierop kan inspelen tijdens het ontwerpen van de mobile water handtekening. Ook heb ik gekeken welke elementen ik kan gebruiken van het ontwerp dat ik maak voor de site, omdat in een eerdere bespreking en uit mijn resultaten de wens kwam om alles in dezelfde stijl te ontwerpen.

Omdat ik een grid had opgezet voor mijn ontwerp is dit een mooi punt om naar terug te gaan wanneer ik nieuwe elementen (in dit geval de handtekening) moet ontwerpen. Dit is voor eerdere opdrachten tijdens mijn stage niet van toepassing geweest omdat ik dat uit kon gaan van de stijlgids van het bedrijf en ik in dit geval zelf een stijl ontwikkel. Maar ik merk wel dat omdat ik deze ‘stijl’ helemaal ken, het eenvoudig is om hier gebruik van te maken. Waar het voor andere merken soms best lastig kan zijn om de hele stijlgids uit te pluizen. Maar ondanks dat dit bij andere merken lastig kan zijn om uit te pluizen is het wel leuk wanneer het lukt om een concept vorm te geven naar hun visie.

Woensdag heb ik hier een mooi voorbeeld van uitgewerkt, voor de beurs hadden we de survey gemaakt waarbij door middel van een emoticon werd aangegeven hoe tevreden de klant moest zijn. Echter had vodafone interesse in deze vorm van interactie voor de opvolger van het kaarsje, deze vorm van interactie is immers geschikt om klanten aan te laten geven hoe tevreden ze nog zijn.

Maar dit moest uiteraard wel om worden gezet in de Vodafone en Ziggo stijl om te kunnen tonen tijdens een bespreking. In relatief korte tijd was het dan ook de bedoeling om een slag te maken op de app om deze branded te maken. Omdat er maar kort de tijd was, ik eerder voor beide bedrijven heb ontworpen en de stijlhandleidingen niet bij de hand waren heb ik dit op basis van eerdere ervaring ontworpen. Hierbij was het daarnaast de bedoeling om het ontwerp neutraal genoeg te houden dat hier elementen konden worden toegevoegd indien dit gewenst is.

Dit vond ik vrij lastig omdat de verhouding vinden tussen neutraal en branded een vrij fijne lijn is. Over een van de eerste vormgevingen ben ik dan ook een gesprek begonnen omdat ik graag wat input wilde om te verwerken in het ontwerp. Door dit te doen kreeg ik meer inzicht in de stijlen van zowel ziggo en vodafone waardoor het uiteindelijke ontwerp goed aansloot bij de huisstijl.

Deze dag heb ik ook verder gewerkt aan de verslaglegging van het marketing plan voor MobileWater, hiervoor doorloop ik een uitgebreid proces  dat goed aansluit bij CMD en mijn opdracht waardoor ik dit goed inzichtelijk wil houden om toe te kunnen lichten in mijn presentatie.

Ook donderdag heb ik gewerkt aan mijn verslaglegging, hierbij vind ik het heel wisselend om te zien hoe uitgebreid iets is. Sommige opdrachten waar weinig tijd in zat hebben veel leerpunten en competenties terwijl sommige langere projecten een goed leer traject waren maar waar ik minder duidelijk kan omschrijven waardoor dit komt. Bij dit soort projecten is het dan ook zeer belangrijk om een goede verslaglegging bij te houden omdat wanneer ik hier aan het einde op terug kijk ik een goed beeld wil hebben van mijn processen.

Het plan was om vrijdag verder te gaan aan het marketing plan samen met Saskia, maar doordat mijn vader een ongeluk had gehad was het voor mij niet mogelijk om aan het werk te gaan. Deze dag is dan ook vervallen, het plan is om maandag verder te gaan met het marketing plan.