Technologie onderzoek – VR, AR en MR

Gedurende het onderzoek naar technologieën die wellicht interessant konden zijn voor mijn opdracht kwam ik de term mixed reality tegen. Een term die ik nog niet eerder had gehoord, is het vergelijkbaar met AR en VR? En is het relevant voor mijn opdracht?
Wat is het
Om uit te leggen wat MR is zal ik ook moeten toelichten wat verstaan wordt onder de andere termen. Te beginnen met een term die veel mensen tegenwoordig wel kennen, VR oftewel virtual reality. Hierbij ervaart de gebruiker een door computers gegenereerde omgeving door middel van een speciale bril of headset.
Waar VR een nieuwe wereld creëert word bij AR, augmented reality, een onderdeel van een virtuele wereld gebracht naar de gewone wereld. Dit kan worden gedaan door gebruik van de camera op een smartphone. De gebruiker zal de werkelijke wereld kunnen zien, maar de smartphone biedt op dit moment de mogelijkheid om een laag toe te voegen om een element te tonen in de werkelijke wereld.
En vervolgens dus mixed reality, is het een term die relevant is of blijkt het een zijspoor binnen mijn onderzoek. Mixed reality is de vervolg stap op AR, ook hier wordt een digitale laag toegevoegd aan de werkelijke wereld.
Maar waar het verschilt van AR is wat het zeer relevant maakt, het bied de mogelijkheid om de virtuele wereld en de werkelijke wereld met elkaar te versmelten. Deze mogelijkheid ontstaat doordat de software herkent waar objecten zich bevinden in de werkelijke wereld en hier rekening mee houd in het tonen van de virtuele wereld. Een zeer recent voorbeeld hiervan is de Pokemon go applicatie waarbij de wezens in de werkelijke wereld werden geplaatst op basis van locaties.
Wat is het meest relevant voor mijn onderzoek
Het meest relevant voor mijn onderzoek lijken dan ook AR en MR omdat deze enkel een smartphone met een applicatie of software nodig hebben. Tevens sluit het aan op het eerdere onderzoek over zowel de doelgroep als de trends die worden verwacht in de komende jaren.
Het bied de doelgroep mogelijkheden om actief deel te nemen en hun ervaringen te delen met hun omgeving. Net als VR is de technologie die dit mogelijk maakt steeds beter en beter bereikbaar.
Voorbeelden
https://www.youtube.com/watch?v=XYPO3CXp37o – Igreet