De trends en verwachtingen van mobile marketing

De trends en verwachtingen van mobile marketing

Aan het einde van 2016 en begin 2017 zijn er veel bedrijven, experts en volg geweest die hun verwachtingen hebben vastgelegd voor 2017. Hierin gaven ze aan wat naar hun mening de trends zullen gaan vormen binnen digital marketing. Hiervoor maken zij gebruik van hun eigen ervaring, trends van voorgaande jaren en meningen van experts.

Gedurende mijn onderzoek heb ik veel van deze voorspellingen en verwachtingen gelezen. Veel voorspellingen bleken overeenkomsten te hebben die de basis hebben gevormd voor mijn overzicht van digital marketing trends voor 2017.

Verwacht

  • Veel digital marketing zal browser based worden, voor zover dat nog niet is. Downloadbare apps worden vaak vergeten of worden in zijn geheel niet gebruikt.
  • Mobile was een deel van de digital marketing, maar het zal steeds meer gaan naar mobile only, de reden hiervoor is dat veel jongeren al mobile only zijn.
  • Video is nog altijd in opkomst, vooral bij jongeren. De optimale lengte voor marketing doeleinden zijn filmpjes van ongeveer 20 seconden.
  • Artificial intelligence zal steeds meer worden gebruikt. De user staat centraal waardoor het steeds belangrijker wordt om persoonlijk te zijn naar de gebruiker.
  • Sms is een middel dat al veel wordt gebruikt en waar ook zeker toekomst in zit. Maar wat door de gebruiker positiever wordt ervaren zijn push notifications of meldingen op app iconen. Hierbij worden Sms en push notifications het snelste gelezen.
  • Gesproken input wordt steeds belangrijker. Hierbij kun je denken aan zoekopdrachten, tekst invoer ed.
  • Mobiele bezoekers zitten vaker met urgente vragen dan desktop bezoekers. Daarnaast worden mobile bezoekers vaker klant.
  • Betalen met smartphone wordt steeds veiliger en is sterk in opkomst. De acceptatie wordt steeds beter.
  • De focus van de interface komt steeds meer te liggen op de usability. Dit wordt en is belangrijker dan de vormgeving in bepaalde opzichten.
  • Persoonlijke messaging groeit en vormt een steeds groter deel van digitale marketing.
  • Het hamburger menu wordt steeds vaker achterwege gelaten omdat deze weinig verteld over zijn inhoud. Er wordt gekozen voor de mogelijkheid om direct door te klikken.
  • 3d touch op mobile zorgt voor nieuwe mogelijkheden die komend jaar steeds meer ingevuld zullen gaan worden.
  • De voorkeur van de gebruiker komt steeds meer in het midden van het scherm, alle interactie moet zoveel mogelijk hier plaatsvinden.
  • Steeds meer mobile ervaringen zullen gekoppeld gaan worden aan smart wear.
  • Onderzoek heeft aangetoond dat gebruikers voornamelijk op mobiel zitten uit nieuwsgierigheid, als tijdverdrijf, om kennis op te doen, ze deze werkelijk nodig hebben in het dagelijks leven of als sociaal aspect.
  • Material design wordt de norm voor android omdat op deze manier de overgang voor gebruikers natuurlijker is.
  • Cinemagraphs is een trend die momenteel veel wordt gezien, maar het zeer waarschijnlijk van kortere duur.
  • Real time wordt steeds groter, hierbij moet worden gedacht aan het ontvangen van push berichten bij het binnenlopen van bijvoorbeeld een winkel. Dit maakt ze zeer relevant voor de gebruiker en persoonlijk.
  • Augmented reality apps zijn sterk in opkomst.
  • Unieke, leesbare typografie wordt veel gebruikt in  digitale marketing dit jaar.
  • Het bieden van privacy en veiligheid wordt nog altijd als zeer belangrijk ervaren door de gebruiker, dit wordt dus zeker meegenomen.
  • Live interacties.
  • Vr wordt voor steeds meer mensen toegankelijk.
  • Afbeeldingen en iconen worden sneller opgenomen door de gebruiker en is dan ook zeer belangrijk. Afbeeldingen moeten niet meer in de vorm van stock beelden maar ze moeten werkelijke acties en emoties verbeelden. Iconen worden ook steeds meer gericht ontworpen om uniek te zijn.
  • Trusted testimonials worden enkel nog gebruikt, niet de klassieke boxen maar oprechte uitspraken.
  • trends die verdwijnen: banners, stock afbeeldingen, fake reviews, pop up ads.

Uitgekomen verwachtingen eerdere jaren

  • Social media marketing, betere vindbaarheid op Facebook
  • Real time marketing, vb. superbowl snapchat filter
  • Video live streaming
  • Visually driven advertising
  • Mobiel wordt steeds belangrijker
  • Persoonlijke marketing
  • Marketing op social media
  • Native ads, worden niet herkend door ad blockers
  • 30 seconden video’s
  • Responsive design, mobiel en tablet
  • Email marketing
  • Mobile first marketing
  • Personalisatie
  • Positieve berichten
  • Interactieve content
  • Branded content
  • Gamification
  • Multi channel
  • Video ads

Nog steeds mee bezig

  • Opkomst wearables
  • Artificial intelligence
  • Digital assistants
  • Betalen met mobiel
  • Nieuwe technologiën, vr, wearable

Verdwenen

  • Marketing memes