De doelgroep in feiten

Benamingen
Gen Z, Generation Z, IGen, IGeneration, Plurals, Homeland generation, Post Millennials, Digital Natives, Gen Tech, The Founders.
Geboren
Tussen 1995 tot 2010, hierover is veel discussie zo zijn er onderzoeken die na 1995 beginnen of die eerder eindigen dan 2010. Maar ruim genomen kan worden gesteld dat wie geboren is in deze jaren deel is van Generation Z of hier veel eigenschappen van vertoont.
Deel van de markt
Momenteel bestaat 25% van de markt uit Generation Z dit zal toenemen in de komende jaren, in 2020 zal dit 40% zijn. Dit maakt dat er momenteel $43 miljard zit in dit deel van de markt met daarbij nog $600 miljard van familie vermogen.
Omschrijving
Waar onderzoeken elkaar tegenspreken over de jaartallen waarin Generation Z is geboren, zijn de het zeker eens met wat typerend is. Zo is deze generatie van jongs af aan opgegroeid met internet en technologie, dit maakt dat ze hier geheel mee om kunnen gaan.
Wat hen totaal anders maakt dan eerdere generaties, deze hebben op latere leeftijd leren werken met technologie. Generation Z is altijd op de hoogte geweest van wat er gaande is in de wereld door hun toegang tot het internet. Door middel van social media en online videos zijn ze zeer betrokken en geïnformeerd.
Andere invloeden op deze generatie zijn de financiële crisis die hen bewust heeft gemaakt van financiën en het belang van een opleiding. Terrorisme in eigen land, maar door hun toegang tot het internet ook zeker over de rest van de wereld, dit zorgt voor onzekerheid.
Maar onderzoeken tonen aan dat de samenkomst van deze gebeurtenissen zorgt voor een loyale, open-minded, verantwoordelijke, vastberaden, meedenkende, avontuurlijke en vooral nieuwsgierige generatie.
Gedrag kenmerken
- Bekend met technologie, meer dan millennials.
- Voorkeur voor mobiel, hebben altijd de toegang gehad tot mobiel
- Ongeduldig voor technologie die lang moet laden
- Verkiezen digitale gesprekken over werkelijke gesprekken
- Volwassen, zeker
- Zeer onafhankelijk, meer dan eerdere generaties
- Houden niet van traditionele gebruiken/houdingen
- Bewust van gebeurtenissen in de wereld, vanaf een jonge leeftijd
- Accepteren meer dan eerdere generaties
- Voorkeur voor het beginnen van een bedrijf
- Positief over eigen toekomst
- Willen een doel hebben en iets terug geven
- Denken aan de lange termijn gevolgen voor de wereld
- Selectief in wat gedeeld word op social media